Tidak Dikenali di Bumi Tetapi Terkenal di Langit

Tidak Dikenali di Bumi Tetapi Terkenal di Langit

Uwais adalah satu-satunya lelaki yang disebutkan namanya oleh Nabi SAW  walaupun baginda tidak pernah bertemu beliau.

Satu hari, Umar ibn Khattab, Abu Bakar, Ali dan sahabat lain sedang duduk dengan RasulullahSAW di masjid apabila SAW Nabi berkata kepada mereka, "Esok, seorang lelaki akan masuk dari pintu ini untuk bersolat di antara kamu dan dia adalah seorang ahli Syurga. "

Abu Hurairah menceritakan bahawa pada hari berikutnya dia bergegas untuk solat subuh di masjid dan berdiri di saf pertama dengan harapan bahawa dia menjadi orang yang Nabi SAWtelah katakan pada hari sebelumnya. Terdapat ramai lagi para sahabat lain yang berdiri bersama beliau yang juga mempunyai harapan yang sama.

Nabi SAW melaksanakan solat Subuh dan kemudian duduk. Para sahabat tidak sabar-sabar untuk mengetahui siapakah lelaki penghuni syurga itu, namun ia masih tidak menampakkan yang Nabi SAW akan menyatakannya. Jadi mereka duduk dan menunggu  seketika manakala setengah daripada mereka terpaksa pergi, tetapi yang lain masih lagi ada yang menunggu. Ini termasuk Abu Hurairah, Abu Bakar, Ali, dan Umar.

Beberapa ketika kemudian, datang kepada nabi seorang lelaki yang begitu miskin, bajunya lusuh dan koyak. Nabi SAW segera berdiri dan tersenyum menyambut lelaki itu. Lelaki itu lalu meminta Nabi SAW berdoa untuknya. Rasulullah SAW mengangkat tangannya dan berdoa dengan berkata, "Ya Allah  kurniakanlah lelaki ini kedudukan paling tinggi di syurga Firdaus bersama denganku." Sebaik sahaja lelaki itu meninggalkan mereka, Abu Hurairah bertanya kepada Nabi SAW "Adakah dia orangnya?! "" Ya, "jawab Rasulullah SAW.

"Tetapi ya Rasulullah, dia tidak lebih daripada seorang hamba yang lemah, bagaimana  dia terpilih?" Tanya Abu Hurairah. "Hai Abu Hurairah," kata Nabi SAW. "Apa yang boleh aku  lakukan untuk dia jika takdirnya di dunia ini menjadi seorang yang miskin? Kedudukannya pada hari akhirat  adalah seperti seorang raja. Wahai Abu Hurairah, mereka ini adalah orang yang sangat bertakwa di sisi Allah, ikhlas, selalu lapar, mukanya berdebu, tidak dikenali di bumi ini, tetapi sangat terkenal di langit. Jika mereka ingin berkahwin, tiada siapa yang ingin berkahwin dengan mereka. Dan jika mereka mendapat sakit, mereka tidak menyebarkan  penyakit kepada sesiapa (kerana mereka bersendirian), dan jika mereka menghadiri sesuatu majlis mereka tidak dirasai, dan jika mereka meninggalkan, tiada siapa kisah, dan apabila mereka mati, tiada siapa yang menghadiri pengebumian. Orang-orang ini bagaimanapun, tidak dilupakan oleh Allah dan mereka sangat tinggi darjatnya. "

"Ya Rasulullah, ceritakan aku salah seorang daripada mereka," kata Abu Hurairah.
"Aku akan khabarkan kamu tentang Uwais Al Qarni," jawab Rasulullah SAW. Para Sahabat memandang di antara satu sama lain, masing-masing cuba untuk ingat jika mereka tahu lelaki bernama Uwais. Mereka tidak tahu bahawa baginda sedang bercakap tentang seorang lelaki yang akan mereka temui beberapa tahun selepas Nabi SAW wafat.

"Beliau adalah seorang lelaki dengan ketinggian sederhana, miskin, dengan kulit yang sangat gelap. Aku dapat melihatnya meletakkan tangan kanannya pada lengan kirinya dan menangis kerana beliau membaca Al-Quran. Dia memakai jubah bulu lusuh, "kata Nabi SAW tersenyum seakan-akan baginda melihat beliau sebagaimana Malaikat Jibril menerangkan kepadanya. "Pada bahu kirinya, terdapat tanda putih saiz dirham yang mana itu adalah kesan penyakit. Beliau tidak diketahui di kalangan penduduk bumi tetapi dikenali di langit. Tanda terbesar beliau adalah beliau sangat prihatin terhadap ibunya. Apabila dia berdoa, Allah akan perkenankan. Dia akan datang bersama orang lain pada hari kiamat untuk memasuki Syurga, tetapi dia ditahan. Apabila dia bertanya mengapa, Allah memberitahunya dia boleh membawa sesiapa saja yang dia mahu ke Syurga bersamanya  sebanyak 200,000 orang "

  “Wahai Ali dan Umar, sekiranya kamu dapat berjumpa dengan lelaki ini, mintalah dia berdoa untukmu dan mintalah supaya Allah mengampunkanmu,” kata Rasulullah SAW.
Tidak Dikenali di Bumi Tetapi Terkenal di Langit Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Bernard

Posting Komentar