Doa Ibu

Doa Ibu

Setiap anak wajib mentaati, berbuat baik dan menghormati ibubapa. Berbakti kepada ibubapa itu pahalanya menyamai pahala orang yang melakukan ibadah haji, umrah dan berjihad.

Thalhah as-Sulaimi pernah berkata kepada Rasulullah SAW "Wahai Rasullulah, sesungguhnya aku mahu mengikutmu berjihad pada jalan Allah".
Nabi bertanya kepadanya "Adakah ibumu masaih hidup?"
Thalhah menjawab, "Ya, dia masih hidup"
Rasulullah kemudian berkata, "Bersimpuhlah kamu di kakinya, di situlah terletaknya syurga".

Doa ibu kepada anaknya setanding dengan doa nabi-nabi kepada umatnya. Doa ibu membawa kemuliaan, dapat menolak fitnah, membuka pintu rezeki dan pintu hidayah sepanjang zaman.
Rasulullah SAW dalam hadis yang diriwayatkan Ibnu Majjah menegaskan tiga golongan jika berdoa pasti dimakbulkan iaitu orang dizalimi, orang musafir dan doa ibu bapa kepada anaknya.

Apabila ibu redha kepada kita, pintu rahmat dan pintu syurga akan terbuka, tetapi jika ibu tidak redha kepada kita, maka terbukalah pintu neraka untuk kita.

Ramai antara kita, walau lulusan agama sekalipun, kurang mengambil berat akan ibubapa. Ada yang jarang jenguk ibubapa walaupun tempat tinggal mereka taklah jauh sangat dengan rumah mak ayah. Mungkin ini berlaku kerana ramai yang tak tahu bahawa berbakti kepada ibubapa itu lebih utama dari berjihad.

Ada yang bagi alasan, kecik hati dengan mak ayah, mak ayah lebih utamakan anak yang lain, mak ayah terlalu cerewet. Memang perkara macam ni akan jadi sebahagian dari ujian hidup kita. Namun, ada baiknya kita ketepikan semua perasaan itu demi taat kepada suruhan Allah supaya berbakti kepada kedua ibubapa, terutamanya ibu.

Rasulullah SAW pernah bersabda "Apabila seorang anak memandang wajah kedua orang tuanya dengan penuh kasih sayang, Allah memberikan ganjaran kepadanya sama seperti ganjaran orang yang mendapat haji mabrur"

Banyak lagi yang nak dituliskan di sini, tapi kerana kesuntukan masa, setakat ini sahaja yang dapat ditulis. Sempena Hari Ibu ni, semoga Allah membuka pintu hidayah dan pintu rahmat agar kita dapat berbakti kepada ibu bapa, selagi mereka masih ada di dunia ini.
Doa Ibu Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Bernard

Posting Komentar